Timpul
Adauga site-ul TIMPUL la favorite! Literatura | Arte vizuale | Arta spectacolului | Utilizator nou
   
Calendar
Calendar
Enciclopedia
Enciclopedia
Festival
Festival
Club
Club
Tineret
Tineret
Revista
Revista
Editura
Editura

Noua adresa de corespondenta a revistei TIMPUL
CP 1677, OP7 - IASI
Introduceti in casuta de mai sus cuvinte cheie sau un nume de artist pe care dorit sa il cautati (ex: interbelic )

Scrisoare cu noutati
Introduceti in casuta de mai jos adresa de e-mail la care vreti sa primiti ultimle noutati
Vreau sa primesc noutatile



Proiecte sustinute
Servicii Web Profesionale

Statistici site
Literatura: 2.873
Arta vizuala: 1.181
Arta spectacolului: 30
Comentarii: 1.522
Membri inregistrati: 1.672
ON: 0 membri / 3 musafiri
Total hituri: 553.335
Total vizitatori unici: 217.299

Link-uri recomandate
@ntonesei's BLOG
A.F.C.N.
Bogdan Ulmu
Casa de cultura "Mihai Ursachi"
Clubul Cinefililor
Dan Lungu
Dorin Tudoran
Editura UAIC
FESTIVALUL EuroART Iasi
Filosofi@lasi
Flacara Iasului
Fotografa
Hobbitul - Emil Brumaru
Hobbitul - Emil Brumaru
Iasi-City
Iasi-City
IASINET
ICR - Romania Culturala
IMPACT FM
IMPACT FM
Ioan T. Morar
Lucian Dan TEODOROVICI
Lumea cartii
Mihai MALAIMARE
NewsIasi
Paul Gorban
Polirom
Primaria Municipiului IASI
Radio Guerrilla
Radio Ia?i
Radio Ia?i
Serban Axinte
Stefan Abageru
StiLL ONline
Suplimentul de cultura
Universitatea "Al.I.Cuza"
Ecologia. Sfirsitul miturilor comuniste

Note inutile

 

Ecologia. Sf`r[itul miturilor comuniste

 

Bogdan Clinescu

 

Vremurile s`nt ecologice. Vrei nu vrei, trebuie s fii un „aprator al mediului `nconjurtor” ?i s? „lup]i `mpotriva polurii naturii”. ~ns nu ini]iativele tale conteaz, ci ceea ce ]i se spune s faci. Vrei s mergi cu ma[ina, e[ti `ndemnat s mergi pe jos sau cu transporturile publice, ba chiar s iei o biciclet. Preferi avionul, ai face mai bine s cltore[ti cu trenul chiar dac e[ti grbit, faci cumprturi, aten]ie la produse! Nu toate s`nt ecologice, cumpra-le doar pe cele care au un anumit semn pe ambalaj. Fii atent la ce mn`nci! Cumpr produse naturale, „biologice”, [i nu „transformate genetic”, prefer salate [i fructe, de[i e[ti un mare amator de c`rna]i [i de bere. Fii atent la „`nclzirea global”, economise[te energia acas: mai putine becuri, mai slabe, cldura d-o la mai mic. Nu vezi ca afar e prea cald pentru anotimpul asta! E din cauza „`nclzirii planetei”. Sau e frig în plin august? E tot din cauza „`nclzirii”.

S nu m `n]elege]i gre[it. Nu am nimic `mpotriva naturii. E bine – [i normal – s o respect?m. ~ns ac]iunea individului nu trebuie s devin o obliga]ie. Nu poate nimeni s m oblige s m deplasez cu bicicleta sau s-mi bage pe g`t ro[ii. La Paris, primarul socialist, aliat cu ecologi[tii, a construit acum c`]iva ani piste pentru buciclete pe strad, pentru a `ncuraja deplasrile cu acest mijloc de transport. Cum ini]iativa nu a avut spor (numrul bicicli[tilor nu a crescut), a hotrit s creeze `n luna august un sistem de `nchiriere a bicicletelor `n plin strad. {i asta `n tot Parisul. E suficient s cumperi un abonament ca s iei bicicleta cu care te po]i deplasa peste tot `n oras fr s fii nevoit s o aduci `napoi de unde ai luat-o. Totul e s gsesti un alt „punct de `nchiriere”. Opera]iunea a fost un succes, mai ales datorit faptului c a `nceput `n perioada vacan]ei. {i, bine`n]eles, a fost binecuvintat de toat presa. Se vorbe[te pu]in de numrul de accidente, de faptul c mul]i dintre noii bicicli[ti nu s`nt obi[nui]i s mearg pe biciclet [i nu prea cunosc semnele de circulatie. E un calvar pentru [oferul atent [i la circula]ia infernal parizian [i la bicicli[tii care le apar `n fa], pe rosu, [i se uit la el ca la un criminal notoriu. Ce importan] are faptul c n-a sc?zut la Paris circula]ia ma?inilor, iar  cei care folosesc sistemul de biciclete s`nt, `n majoritatea lor, parizieni „bobos”, mici burghezi corec]i politic ce `[i dau o con[tiin] de st`nga? De asemenea, ce rost are s se spun c primele victime ale acestor msuri luate de un primar socialist s`nt tocmai „clasele muncitoare”,  care au nevoie de ma?in? pentru deplasari sau folosesc camioneta ?i camionul ca obiect de lucru? Sau de ce s-ar recunoa?te c? niciodata în Paris nu au fost atîtea probleme de circula]ie. Chiar [i `n luna august, c`nd era o plcere s te plimbi cu ma[ina.

Dup plaja artificial impus `n mijlocul Parisului, bicicleta tinde s devin o obliga]ie „cet]eneasc”. Urmeaz poate duminicile cu ma[ini cu so] sau fr so] [i benzina pe cartel.

 

Din fericire, mai s`nt [i voci discordante. Oameni de [tiin] care nu accept ideologia la mod cu „`nclzirea planetei”. Unul dintre ace[tia e personalitatea de st`nga Claude Allègre, fost ministru `n guvernul Jospin. Cercettor, inginer, Allègre are curajul s conteste rolul omului `n – eventualul – fenomen al `nclzirii [i s critice msurile demagogice luate de politicieni pentru a „proteja pm`ntul”. Ceea ce face [i eseistul Christian Gérondeau `ntr-o carte ce a aprut la `nceputul lunii la Editura Albin Michel, intitulat, Ecologie. La Grande arnaque (Ecologia. Marea pcleal). Autorul face o demonstra]ie impecabil, cu argumente solide completate de statistici [i cifre indicutabile a faptului c toate msurile luate astzi pentru a proteja natura s`nt costisitoare [i…inutile. De exemplu, a `ncuraja transportul de mrfuri cu trenul e o pur iluzie, cci ar trebui mii de trenuri [i sute de ci ferate pentru a `nlocui doar camioanele care circul pe o singur (!) autostrad francez. Energia eolian e o cacialma. Daca nu e v`nt, trebuie neaprat construit o central cu crbuni `n apropiere [i poluarea… cre[te. Ma[ina de astzi polueaz din ce `n ce mai pu]in, e confortabil [i sigur.

De asemenea, autorul critica expresia bine `nrdcinat a „dezvoltarii durabile”, un cli[eu fr sens `ns utilizat peste tot, `n pres, de politicieni, de intelectuali [i chiar la [coal. Un manual (Editura Hachette) pentru copiii de 8-9 ani e consacrat „dezvoltrii durabile” [i felului `n care sa ne comportam… „civic”: acas, gunoaiele trebuie triate, mai bine un du[ dec`t o baie, lumina trebuie `nchis atunci c`nd ie[im din camer, la fel [i televizorul, de asemenea, masina de splat nu trebuie folosit dec`t la 40C, pentru a economisi energia. Ah, ce bine era pe vrema lui Ceausescu, c`nd nu era ap calda decit simbata seara, caldur doar c`teva ore pe zi, lumina se `ntrerupea des, programul la televizor nu dura decit doua ore zilnic, iar gunoaiele se adunau `n fata blocului [i pu]eau `n tot cartierul! Asta da dezvoltare durabil!

 

Asistam oare la sf`r[itul mitului Che Guevara? S`nt c`teva semne `ncurajatoare. Opt pagini demistificatoare consacrate legendei „revolu]ionarului” `n revista L’Express de pe 27 septembrie.  Interviuri, mrturii (cea  a lui Huber Matos, fost „coleg de armat” al lui Che, e revelatoare) articole, recenzia cr]ii lui Jacobo Machover, La face cachée du Che, tocmai aprut la editura Buchet-Chastel, ne redau imaginea realist a unui fost bandit [i criminal. „~i plcea s ucid”, afirm Matos, „Nu-i era mil de nimeni”, spune un fost de]inut, al crui frate a fost executat de Che. Un „revolu]ionar” care a trimis zeci de persoane `n fa]a plutonului de execu]ie [i a creat primul gulag tropical, Guanacahibes, unde au fost de]inuti sute de cubanezi.  

 

Organizata la sf`r[itul lui octombrie, `n sala de festivit]i a primriei din arondismentul XVI, expozi]ia „Hommage aux victimes du communisme en Europe de l’Est” e un eveniment `n capitala Fran]ei. Datorat `n special perseverentei doamnei Maria Bratianu, expozi]ia a cunoscut oare[icare peripe]ii. De[i au conceput-o ca un omagiu al victimelor comunismului din Romania, prin expunerea fotografiilor de la Sighet, organizatorii au fost obliga]i s fac mai multe concesii. Europa de Est a `nlocuit Rom=nia `n titlu [i termenul de „genocid” (comunist) propus ini]ial a fost suprimat. Nu e „corect politic”, au spus cei de la primaria acestui foarte bogat cartier parizian, unde 80 % dintre locuitori voteaz pentru dreapta! Ideologia e mai tare dec`t convingerile politice…

 

Paris, octombrie 2007